Goed ouder worden in de ‘Heide-Bes’

Woensdag 19 februari was er een goed bezochte ALV met als deel 1 een mooie thema-bijeenkomst over “Goed ouder worden in de Heide-Bes”. Twee sprekers vanuit ERGO presenteerden een zogenaamde “epidemiologische foto” van onze buurt over gezondheid en veerkracht (de onderzoeker noemde dat “intrinsieke capaciteit”). Hier vind u de presentatie. Aan het eind lag er ook een folder “Tipsgids Krachtig ouder worden” waarmee we aan de slag willen in vervolgbijeenkomst woensdagavond 19 maart.

Maar die Tipsgids was al snel op. Maar er is een oplossing: op website https://anbo-pcob.nl/thema/thema-krachtig-ouder-worden/meer-over-krachtig-ouder-worden/ zie je onderaan een blauwe knop met een link naar de digitale versie van de Tipgids Krachtig ouder worden. En dan heb je het alsnog. Hopelijk geeft het inspiratie en energie voor vervolgstappen in denken over en werken aan gezond ouder worden!

 

Update van de ontwikkelingen rond het Wilsonpad d.d. 28 april 2023

Korte samenvatting van het voorafgaande

Tijdens de hoorzitting van 24 november 2022 heeft een groep omwonenden haar bezwaren toegelicht tegen de aanleg van een uitrit vanaf het erf van de  Bergs Linker Rottekade 451 naar het Wilsonpad en tegen de verkeersmaatregel om het Wilsonpad naar dit perceel “fietsstraat auto te gast” te maken.

De bezwaarschriftencommissie en daarna de gemeente hebben de bezwaren tegen de verkeersmaatregel overgenomen en hiermee is deze maatregel van tafel.

De omwonenden kregen echter ongelijk in hun bezwaar tegen de uitrit, waardoor dat stukje weg van ongeveer 20 meter wel mag worden aangelegd. Inmiddels hebben zij hiertegen bij de rechtbank beroep aangetekend.

Volgende stappen

Diverse informatieverzoeken aan de gemeente over wat er in het verleden was afgesproken over het gebruik van het fietspad leidden op 14 april 2023 tot het antwoord dat:

  • de bewoners BLR 451 nooit toestemming hebben gekregen om met de auto over het fietspad te mogen rijden.

Daarna volgde de brief van 18 april met het besluit van het College van B&W, inhoudende dat:

  • de gemeente regelmatig zal monitoren en handhaven, ook op basis van meldingen op telefoonnummer 14010 en de MeldR app, ten aanzien van al het gemotoriseerd verkeer op het fietspad, dus ook richting perceel BLR 451. De betreffende bewoners zijn hiervan op de hoogte.
  • de gemeente voornemens is binnen 6 weken na 28 april de verkeerspaaltjes terug te plaatsen op het Wilsonpad, in beide richtingen.

Tenslotte is het wenselijk dat de gemeente het voetpad en de berm langs de sloot weer in de oude staat terugbrengt.

Rol ‘Heide-Bes’

Al tijdens de algemene ledenvergadering van 2022 verklaarde de vereniging de juridische procedures van de buurtbewoners te willen ondersteunen, op de volgende wijze:

  • Heide-Bes neemt de helft van de kosten van elke procedure of juridische ondersteuning van de buurtbewoners per geval voor haar rekening. De andere helft komt voor rekening van de betreffende bewoners.
  • Heide-Bes verleent deze steun tot een maximum bedrag van € 4000,- in totaal.

Updates in deze langlopende zaak volgen zodra daar aanleiding toe is.

Jolt Oostra

ALV 15-2-2023, spreker mobiliteit komt

Beste lid,

De komst van een functionaris van de Gemeente is van ‘onder voorbehoud’ gewijzigd in ‘definitief”.

Remco Smit afdeling Mobiliteit Gemeente Rotterdam, start 20.05 tot 20.45 uur

Verkeersveiligheid, visie en beleid in het algemeen voor een wijk als Ommoord en de situatie President Wilsonweg in het bijzonder.

ALV2022 notulen

Op pagina ‘INFO’ kunt u de INFO van 2022 ophalen. Zoals gebruikelijk zijn de notulen van onze ALV over het jaar 2021 in de INFO geplaatst. Bij de rondvraag is een vraag/mededeling van een lid niet goed genotuleerd. De juiste tekst moet zijn:

Mw Koppers: “Beste Hans, wat ik tijdens de vergadering gezegd heb, is dat ik na een van de zware stormen buiten met buurtgenoten heb staan praten. Het gaat om buren waarvan de tuinen direct liggen aan de President Wilsonweg. Enkele populieren waren afgebroken of er waren grote takken afgebroken. Buren maakten zich zorgen om hun veiligheid en die van hun huizen en zouden het liefst de populieren gerooid en vervangen zien door nieuwe bomen.”

ALV 2022

Uitnodiging en agenda Algemene Ledenvergadering (ALV) 2022

Vergadering:             43ste Algemene Ledenvergadering
Plaats:                       Open Hof Ommoord, Regenboogzaal, Hesseplaats 441
Datum/tijd:               Woensdag 30 maart 2022 / 20:00 uur
Voorzitter:                 Hans de Vries
Secretaris:                vacant
 

  1. Opening
  2. Notulen van de 42ste Algemene Ledenvergadering d.d. 31 mei 2021
    De notulen van deze vergadering zijn gepubliceerd in de INFO 41e jaargang nr.1 – mei 2021, te downloaden vanaf onze website.
  3. Verslag van de secretaris
  4. Verslag van de kascontrolecommissie
  5. Verslag van de penningmeester
  6. Benoeming van de kascontrolecommissie 2022
  7. Begroting, contributievoorstel 2022
  8. Samenstelling bestuur 2022
    Het bestuur bestaat thans uit 5 leden. Volgens de statuten bestaat het bestuur uit maximaal 7 leden en treedt het huidige bestuur af. Vier bestuursleden stellen zich herkiesbaar. Wij zoeken dringend een vijfde bestuurslid. U kunt zich, mits u lid bent, verkiesbaar stellen conform het bepaalde in artikel 13 lid 2 van onze Statuten. De Statuten vindt u op onze website onder “Doel”.
  9. Rondvraag en sluiting
    Indien u uw vraag vooraf bekend maakt via e-mail of per post, heeft u de meeste kans op een gedegen antwoord op de vergadering zelf. email: secretariaat@heidebes.nl

Na afloop van de vergadering kan vanzelfsprekend onder het genot van een hapje en een drankje vrij worden gediscussieerd. Wij hopen u op woensdag 30 maart a.s. te mogen verwelkomen.

Hans de Vries

Voorzitter

 

Wilsonpad toegankelijk voor autoverkeer?

Naar verluid heeft de gemeente bedacht dat het hele Wilsonpad tot aan de dijk toegankelijk moet worden voor auto’s. Daarmee is de vergunningaanvraag voor de ontsluiting van BLR451* via het Wilsonpad van de baan en is er geen sprake meer van alleen particulier belang.

De Zuurbes-bewoners van de noordoostzijde, dus de oneven nummers 1 t/m 13 zien daarin een behoorlijk aantal problemen:

  1. Er is een periode geweest tijdens de bouw van nummer 451, dat het Wilsonpad tijdelijk werd opengesteld voor bouwverkeer. Nog steeds wordt het fietspad als verkeersweg voor alle verkeer van en naar de Rottekade gebruikt. Dit leidt in de huidige situatie tot regelmatig gevaarlijke momenten, wanneer fietsers en auto’s elkaar tegenkomen. Ondanks herhaalde verzoeken wil de gemeente deze huidige situatie niet veranderen.
  2. Zou de gemeente besluiten tot aanleg van een verkeersweg dan wordt een behoorlijke aanzuigende werking verwacht van sluipverkeer van en naar Oud-Verlaat, Zevenhuizen en de A12, met een evenredige toename van de kans op ongelukken. De kruising (Straks rotonde?) Aalbes-Nesseweg-Wilsonweg wordt drukker.
  3. Het belang van verkeersveiligheid en toenemende verkeersdruk betreft een groot deel van de wijk, niet alleen de aanwonenden.
  4. Bij het verlenen van 0mgevings(bouw)vergunningen door de gemeente Rotterdam was altijd sprake van ontsluiting van nr. 451 via de Rottekade, waarbij de toename van het verkeer na de nieuwbouw van BLR450 en 451 kleiner zal zijn dan het verkeer ten tijde van de manege en de boerderij op deze adressen, destijds ook ontsloten via de Rottekade.
  5. In eerdere ruimtelijke adviezen werd ontsluiting van BLR451 via de Rottekade gewogen en bevestigd. Het is daarom onduidelijk waarom de gemeente nu de aanleg van een doorgaande weg voor alle verkeer ambieert.
  6. Ambtelijke contacten over dit onderwerp leiden nog niet tot een vorm van begrip of afdoende uitleg of actie, ook omdat de betreffende ambtenaar telkens vanaf nul moet beginnen, dus zonder kennis van alle juridische historie rond de bouw van BLR451.
  7. Het benaderen van “de politiek” en publiciteit kunnen de volgende stappen zijn.
  8. Het meest voor de hand liggend op dit moment is de rechter om een voorlopige voorziening te vragen, waarin geregeld is dat het huidige gedoogbeleid van autoverkeer op het fietspad stopt, net als alle voorbereidingen voor aanpassing van het pad.

Via bewonersvereniging ‘Heide-Bes’ vragen de Zuurbes-bewoners om steun, die globaal uit 3 mogelijkheden kan bestaan:

  1. De bewonersvereniging ‘Heide-Bes’ is het eens met bovenstaand verhaal en wil dat verhaal verder ondersteunen, bijvoorbeeld met:
    1. Informatie verspreiden naar alle leden van ‘Heide-Bes’;
    2. Oproep voor een lid met toepasselijke juridische kennis, die zich samen met de huidige al actieve groep bewoners voor dit traject wil inzetten;
    3. Financiële steun bij de eventuele rechtszaak.

Deze vormen van steunbetuigingen versterken datgene wat de bewoners zelf doen en komen bovenop vragen die via andere belangstellenden aan “de politiek” worden/zijn gesteld.

Ter info: De recent geplaatste duiker in de kwelsloot, die precies voor de uitrit van BLR451 ligt, valt onder het Hoogheemraadschap en daar is alleen op water gerelateerde argumenten bezwaar tegen aan te tekenen. Over de weg hebben ze geen zeggenschap

Verdere toelichting en antwoorden op eventuele vragen volg tijdens de ALV van bewonersvereniging ‘Heide-Bes’ of via de mail aan: secretariaat@heidebes.nl.

*BLR451= Bergse Linker Rottekade 451